Svart Hvitløkssmør

IMG_5931

Jeg kom over svart hvitløk og kjøpte den av ren nysgjerrighet. Svar hvitløk kommer opprinnelig fra Korea. Den er fermenter og har en søtlig og fyldig smak. Den svarte hvitløken skal være den nye superfooden fordi den har gjennom fermenteringen fått økt mengden antioksidanter.
Jeg har brukt den i pasta, men nylig lagde jeg svart hvitløksmør. Jeg bruker det som kryddersmør på brød eller som jeg gjorde i går på stekte Kamskjell. Det var bare helt fantastisk deilig!

Svart Hvitløksmør:
100 gram godt smør
4 fedd svart hvitløk
2 teskjeer sodium redusert soyasaus

Fremgangsmåte:
Bland smør, svart hvitløk og soya saus i en blender og bland til du har en jevn og fin masse. Ha smøret i en lufttett beholder eller rull til en pølse og ha i plastfolie. Oppbevar smøret i kjøleskapet og kutt i skiver før servering.

IMG_5936.JPG

 

Leave a comment