Grytebrød


Oppskriften på dette brødet fikk jeg da jeg var og handlet på Kitch’n i går ettermiddag. Det var utrolig lett å lage og smakte deilig. Jeg brukte Møllerens fibramel da jeg er veldig glad i grovt brød. Oppskriften er originalt med hvetemel, men du kan gjøre som meg og tilsette den mengden grovt mel som du ønsker. Jeg har også brukt tørrgjør i stedet for fersk gjær og seltin i stedet for salt.

img_4584

Ingredienser grytebrød 1:
6 dl vann
1 pose tørrgjær
1 ss salt
2 ss honning
625 g hvetemel
1 dl solsikkekjerner eller havregryn til å drysse i gryten ved steking

img_4934

Ingredienser grytebrød 2:

400 gram hvetemel
200 gram fibra
100 g ristede sesamfrø
1 spiseskje seltin
1 pakke tørrgjær
5 dl vann, fra springen

Fremgangsmåte (for grytebrød 1 og 2):
Hemmeligheten bak dette gode brødet er støpejernets varmeegenskaper, samt tyngden av det tettsittende lokket som sørger for at fuktigheten holdes i brødet. Jeg har bakt brødet i en 24 cm rund Le Creuset støpejernsgryte.

1. Rør sammen gjær og vann. Tilsett salt, honning og mel. Deigen kan tilsettes pinjekjerner, gresskarkjerner, revet gulrot, rosiner eller krydder etter ønske. Deigen skal være veldig myk og våt

2. Sett deigen til heving i stuetemperatur natten over (min 12t)

3. Vend deigen 3-4 ganger med en røreskje og sett den til heving igjen et par timer i bollen

4. Sett støpejernsgryten på en rist i ovnen og sett ovnen på 250° C. Når ovnen (og gryten) er varm, kan du drysse solsikkekjerner eller havregryn i bunnen av gryten. Dette gjør at brødet slipper gryten lettere.

5. Hell den myke deigen direkte fra bollen og ned i den varme gryten. Stek først brødet i ovnen i på 250 grader 30 min med lokket på, deretter tar du av lokket og reduserer temperaturen til 225 grader og steker brødet videre i 5-15 min uten lokk.

La brødet hvile i minst 30 min før det skjæres ut.

 

2 Comments Add yours

  1. Lillian says:

    Ser deilig og sunt ut 👌😍

    Liked by 1 person

Leave a Reply

