Banoffie Pai

banoffie blog

Dette er etter min mening en av de beste kakene i verden. Jeg fikk den første gang hos noen australske venner i London. Jeg leitet lenge for å finne den perfekte oppskriften og denne fant jeg på nettet i 1998 og den har jeg brukt siden da. Denne er en selvfølge når vi har bursdagsfeiringer her i huset og jeg har alltid et lager med kondensert melk i kjøkkenskuffen. Når vi flyttet til Norge igjen i 1998 var det ingen butikker som solgte kondensert melk, så alle som kom på besøk fra England hadde kondensert melk med i kofferten til meg. Så av gammel frykt for å gå tom for kondensert melk har jeg alltid noen på lager.

Ingredienser:
Ca 2 bokser (400 g hver) med søt kondensert melk ( vil du ha et tykkere lag med karamell så bruk 3 bokser)
3-4 bananer
250 g Digestive kjeks (bruk nesten hele pakken, men la det være noen igjen til å knaske på mens du lager karamellen;-)
100 g meierismør

Fremgangsmåte:
Ha kjeksene i en brødpose og bruk en kjevle til å knuse kjeksene til de er finmalte. Smelt smøret og bland godt med kjeksen. Ha kjeks blandingen i en kakeform. Trykk kjeksen jevnt med en gaffel eller skje. Sett kakeformen til kjøling i kjøleskapet. Ha den kondenserte melken i en mikro sikker skål. Sett mikroovnen på høyeste effekt og varm den kondenserte melken i 1 minutt. Ta skålen ut og rør godt. Gjenta samme rutinen med å varme og røre til melken er blitt til karamell, i ca 15-20 minutter. Hell den kondenserte melken over kjeks bunnen og la den avkjøle. Karamellen vil tykne ytterligere når den blir avkjølt. Pass på! Når melken når kokepunktet så vil den lett koke over, så følg med så det ikke skjer. Det er et mareritt å få mikroovnen rein etter at det har kokt over. Jeg har nemlig prøvd dette.
Kutt bananene i sneier (ca 0,5 cm tykke) og fordel over karamell bunnen. Pisk kremen stiv og fordel over bananene. Hakk sjokolade og strø over. Banoffie paien er nå klar. Nyt den med god samvittighet!

Leave a Reply

